På en computer med Windows 7 med kun en enkelt bruger, kan man spare tid på opstarten ved at få Windows til at logge på automatisk.
Som standard vil Windows 7 med kun én brugerkonto uden et defineret password, logge på helt automatisk under opstart. Men oprettelsen af yderligere brugerkonto eller overførsel af sine rettigheder og password, vil velkomstskærmen blive vist i stedet, så man manuelt skal vælge brugerkonto for at logge ind. I nogle tilfælde kan nogle programmer såsom VMWare også oprette en ny service bruger, der forårsager Windows 7 til at bede brugeren om at tilslutte manuelt ved logon.
Herunder finder du en kort vejledning til hvordan Windows 7 konfigureres til automatisk logger på specifik brugerkonto, uden at skulle vælge brugerprofil eller skrive password.
- – Klik på knappen Start, og derefter indtaste følgende kommando i feltet Søg:
netplwiz
- – Tryk derefter på Enter-tasten for at åbne netplwiz.
- – Sørg for, at fanen Brugere er valgt.
- – Fjerne markeringen i feltet og fjern markeringen i feltet Brugere skal angive brugernavn og adgangskode for at bruge denne computer. (Users must enter a user name and password to use this computer)
- – Klik på OK eller Anvend knappen.
- – I “Opret automatisk” (Automatically Log On) dialogboksen, skal du indtaste brugernavn og password, til den bruger du ønsker at benytte til automatisk at logge ind på Windows 7.
Tip: Hvis brugerkontoen ikke har nogen adgangskode, skal du lade password feltet være tomt.
- – Klik på OK-knappen.
Windows 7 vil automatisk logge på systemet fra nu af.
Læg en kommentar